POTTENBAKKERIJ HOOGLAND

-1-klei%20afgraven%20PimAl ons werk is gemaakt van een rood bakkende klei-1-klei%20graven%20Niek
die we zelf samenstellen uit een rood bakkende
aardewerkklei en zand van het Tegelse hoogterras
en een roodbakkende Westerwaldklei.

Het merendeel van het werk wordt gemaakt op de
draaischijf, een ander deel van het werk wordt
gemaakt van plakken klei
en/of wordt opgebouwd
uit klei plakken.

Na het draaien en het eerste drogen wordt het werk
afgedraaid en afgewerkt.-3-%20Pim%20van%20Huisseling%20and%20Niek%20Hoogland,%20at%20work-2-Strengenpers

Indien noodzakelijk worden dan ook tuiten
aangezet, oren getrokken of handgrepen aangezet.

Na een verder droogproces worden de potten over-
goten met een witte engobe of kleislib.

De witte kleislib dient als basis voor de verdere
beschildering.

Het beschilderen wordt gedaan met ingekleurde
engobes, we gebruiken hiervoor een grote variëteit
aan kwasten, penselen en ringeloren. Meer subtiele
decoraties worden-3-%20Pim%20van%20Huisseling,%20throwing gekrast in de witte slib, de
zgn. sgraffito techniek, zodat de onderliggende
rode 
scherf tevoorschijn komt.

Na het decoreren wordt het werk overgoten met een
transparant glazuur. Als het werk helemaal droog is
wordt het gebakken in een gas, of in een electrisch
gestookte oven.

De glazuurbrand gebeurt op 1100 oC.-4-Afdraaien%202

De techniek van het met engobes beschilderde
aardewerk zoals wij dat maken, heet in het
Nederlands  “slibversierd aardewerk”of
“slibgoed aardewerk”, in het Frans heet het

“terre-vernisee” maar ook de Engelse
naam “slipware-ceramics wordt veel gebruikt.

De oorsprong van het slibversierde aardewerk ligt
waarschijnlijk-5-barbotinein het Byzantijnse en
vroeg-Islamitische Midden-Oosten.
In de Middeleeuwen verspreidt de kennis en de

techniek van het slibversierde aardewerk zich over
heel Europa.

Het Nieder-Rhein gebied waartoe Tegelen en Steyl
geografisch behoren, ontwikkeld zich vanaf de
17de eeuw tot een centrum voor slibversierd
aardewerk.-6-dompelen%20niek-6-Pim%20kopjes%20dompelen

Tot in de 21ste eeuw loopt er een ononderbroken
lijn van makers van slibversierd aardewerk door
deze regio.

Ofschoon we ons niet schatplichtig voelen aan
deze eeuwen oude traditie, ervaren we deze wel

als een belangrijke bron en een startpunt van
waaruit we ons werk willen ontwikkelen naar
hedendaagse keramiek.

-14-werkplaats%201-14-werkplaats%203-11-op%20de%20oven

 

 

 

 

 



All our work is made from a red-firing earthenware
clay, a mixture of locally dug clay and sand and an
earthenwareclay from the Westerwald.

Most of the work we produce is made on the
potters-wheel, other work is made of clay-slabs or
is slab-build.

After throwing and the first drying the pots are turned.
Then if necessary handles are pulled, spouts and/or feet
are mounted and applications are made onto the pots.

After a further drying proces the pots are slipped with
a white clay-slip or engobe.

The coat of white clay-slip serves as a base for further
decoration.

Decoration is done with coloured slips or engobes.
We use a wide variety of brushes and slip trailers to
decorate our work.

More subtle decorations are scratched through the white
slip to reveal the underlying red clay-body, a technique
that is called sgraffito.

After decorating the work is raw glazed with a transparent
glaze. Then after a final drying, the pots are fired at 1100 oC
in either a gas or an electric kiln, some of our work is fired
in a woodfired kiln

The technique we are using is called “slipware ceramics”
in French it is known as “terre-vernisee” and in the
Netherlands we call it “slibversierd aardewerk”

Slipware ceramics originates in the Byzantine and early
Islamic Middle-East. The technique of slipware making
spreads all over Europe in the Middle Ages.

Tegelen and Steyl are geographicly part of the
Nieder-Rhein or Lower-Rhein region.

A region that, from the 17th century on, develloped into
a centre for slipware ceramics. A tradition that lasts into
the 21st century.

Although we don’t feel tributary to this centuries old
tradition, we do feel it as an important source and starting
point from which we want to develop our work as
contemporary ceramics.

PUBLICATIES/PUBLICATIONS

BOEKEN / BOOKS:1993_mini

-HET ATELIER-. Lucien Tinck en Luck Versluys,
St Niklaas, Belgium. 1994
-SLIPWARE- Contemporary approaches, Victoria and Michael Eden,
London, 1999
-MARY WONDRAUSCH ON SLIPWARE- Mary Wondrausch, London, 2001
-POTS IN THE KITCHEN- Josie Walter, Marlborough, 20021001004001132701
-THE CERAMIC SURFACE- Mathias Osterman, London, 2003
-TEGELSE KERAMIEK- Jan Elemans and Ted Boekelman, Tegelen 2007
-HEDENDAAGSE KERAMIEK IN NEDERLAND- Gorinchem, 2008
-CONTEMPORARY CERAMICS- Emanuel Cooper, Thames and Hudson,
London, 2009
-”TECHNIQUES USING SLIP¨ , John Mathieson, A&C Black,
London, 2010
-KERAMIEKKRING LIMBURG- M. Meier and K.U. Maass, Heerlen 2011

 

51-pCKL2DrL._SX258_BO1,204,203,200_  IMG_0008_1   51Lr83u1J-L._SY344_BO1,204,203,200_   61Yal2xfnHL._SX258_BO1,204,203,200_           51E+KbAIsyL._SX258_BO1,204,203,200_  download  41TS3YFDA5L._SX258_BO1,204,203,200_   pu-adeg001

 

TENTOONSTELLINGS CATALOGI / EXHIBITION CATALOGUES:

-KERANOVA- “Een nieuwe generatie keramisten”X057KoP7JKhqLx2Gf20yP2210075
Mieke Spruit Ledeboer,Arnhem, 1994

-KERAMOS- Jonge keramiek uit de Euregio, Genk, Belgium., 1996
-NEW WORK FROM EUROPE- Contemporary European Ceramics in
the Plymouth Arts Centre, Plymouth, England. 1997
-VENLOOS KUNST EN FILMFESTIVAL- Lionsclub Venlo, 1998
-KUNSTENAAR EN BEDRIJF- Maaspoort, Venlo, 1998
-STOELEN OP DE DIJK / STUHLE AM DEICH-P2210062P22100551
Millingen NL. / Keeken DE. 1999
-NIEK HOOGLAND SLIBGOED- Keramiek met slibdecoratie.
Hans Vogels en Niek Hoogland, Stedelijke Musea Gouda, Gouda 2000
-UIT TEGELEN- Kunst vervaardigd door beeldende kunstenaars
geboren in Tegelen of tijdelijk hun beroep uitoefenend in Tegelen.
Thijs Lensen, Tegelen 2000
-VIJFENTWINTIG JAAR- Gouds Pottenbakkers festival,
Gouda 2000P2210056P2210057
-BEELDENEXPOSITIE VIERKWART- Venlo, 2002
-SJERFKES- diverse auteurs, Tegelen, 2003
-LA COLECCIÓN ADOLF EGNER- Valencia, Spain, 2010
-NOUVELLE TERRE VERNISSEE- La poésie de L’image,
Terre et Terres, Giroussens, France, 2010
-MAPPING THE LANDSCAPE- Museum van Bommel van Dam
Venlo, 2012
-SLIPWARE AT GALLERYTOP- Josie Walter, Matlock,
Derbyshire, England, 2012

 

P2210073    82603    P2210071144252900_1_big

 

 

 

ARTIKELEN / ARTICLES:

-”Niek Hoogand: een frisse kijk op slibgoed” by Nicole Santé,
STOOK, keramisch magazine, year 2, issue 3, May / June 1997.

“Keramiek tussen Rijn en Maas” by Jos Schatorjé, DE BUUN,
year 5, issue 1, Venlo, 1997.

“De keramist maakt potten om te comuniceren” by Jan Rambout,
DE BUUN, year 5, issue 4, Venlo, 1997.

“In gesprek met…Niek Hoogland, by Bibi Kriek, KLEI,
year 20, issue 26, September 2000.

“Niek Hoogland en een leven met klei” ALLES PALLETIE,
July 2002, Tegelen, 2002.

“Decoratietechnieken: Niek Hoogland, KLEI keramisch magazine,
year 25, issue 5, September 2005.

“Niek Hoogland” by Josie Walter and John Wheeldon CERAMIC REVIEWP2210058
issue 215, September/October London, 2005.

“De passies van een pottenbakkersechtpaar.
Op bezoek bij Pim van Huisseling en Niek Hoogland in Steyl”
by Sacha Odenhove DE BUUN issue 10, Venlo 2009

“Pim van Huisseling, Turquoise noise: Ton, Klang und Farbe”/
“Pim van Huisseling, Turquoise noise: Clay, Sounds and Colour”
by Bibi Kriek,
NEUE KERAMIK / NEW CERAMICS 1-12,Höhr-Grenzhausen, 2012

“De verhalen van Niek Hoogland” by Paul Kuijer, KERAMIEK
issue #3, 2012, NVK, Amsterdam 2012.

”Niek Hoogland, Die liebe zum Schlickerdecor” /
”Niek Hoogland, Slipware potter” by Andre Hess,
NEUE KERAMIK / NEW CERAMICS 6-14, Höhr-Grenzhausen, 2014

 

Neue Keramik-New Ceramics 1-12P22100651P2210061Neue%20Keramik-New%20Ceramics%206-14